søndag 29. juni 2014

Klatrerose - med den helt riktige fargen

slyngrose, klatrerose
Slyngrosen Gerberose kan bli 4 meter, og den er nesten uten torner. Den lyser opp med masse duftende blekrosa blomster. Denne klatrerosen har faktisk den helt riktige, blekrosa fargen. Den passer perfekt til en grå mur eller vegg. 
klatrerose
Jeg hadde den stående et helt år kun i en krukke, i mitt meget forblåste, vindharde inngangsparti. Det var min aller første rose, som jeg fikk av min mor i et tidlig stadie i min roseinteresse. Denne røffe starten klarte den utmerket.
Noe av det beste med den, er at den gjenblomstrer til langt utpå høsten. Skyggetålende er den visst også, det kan jo være derfor den taklet mitt forblåste inngangsparti så bra.

Den eneste utfordringen med denne romantiske wichurana-slyngrosen, er at den har en tendens til å få sopp på bladverket. Dette går ikke utover blomstringen, men det er egnet til å skape en viss irritasjon når bladene får svarte flekker. Men denne ulempen oppveies av de mange fordelene: Dens skjønnhet, evnen den har til å remontere (gjenblomstre), og ikke minst det faktum at den nesten er torneløs!
Forlaget Damms store, ærverdige Roseleksikon sier på sin side at det er en sunn rose, den anbefales i boken Franske fornemmelser i nordiske haver fra Jeanne D´Arc Living, og Helen Fredholm har den i sin fantastiske hage på Fredholm. Så jeg er i godt selskap.

9 kommentarer:

  1. Hei! Nydelig. Jeg får assosiasjoner til andre breddegrader. Skulle gjerne hatt en slik trapp. God kveld! Anne

    SvarSlett
  2. Den ser utrolig fin ut der den står og ønsker velkommen i trappa di.
    Og at den blomstrer hele sommeren er jo så flott, nydelig rose og bilder Ingvill, god ny sommeruke fra Marit.

    SvarSlett
  3. Nydelig rose! Den har jeg ikke sett i salg noe sted dessverre. 4 meter var litt av en høyde på den!

    SvarSlett
  4. Hvor er den dog yndig, Ingvill - jeg elsker denne type slyngroser og også farven. Har selv en, der ligner.

    SvarSlett
  5. En virkelig nydelig rose! Jeg noterer den ned i boka mi med anbefalte roser. Det er bare synd at man ofte må til rosespesialister for å få tak i sjeldnere roser. Hagesentrene kjører jo ofte de samme rosene og utvalget er ikke det største. Kjenner at jeg er på god vei til å bli en stor roseelsker:-)))
    Klem Berit

    SvarSlett
  6. Denne rosen har jeg ikke sett i salg noe sted,utrolig flott rose!
    Har notert meg navnet,for jeg er veldig ivrig etter å finne roser som tåler endel,å det hørtes virkelig ut som denne gjør det:)
    Tusen takk for flott rosetips!
    Idag kom det etterlangtede regnet,det trengtes virkelig.
    Ønsker deg en fiiiin dag:)
    Klem Caroline

    SvarSlett
  7. Denne var utrolig vakker!
    Og en tøffing høres det ut som også:)
    Nydelig trapp med rosen...som du sier vakker mot det grå...du har et godt øye for det vakre Ingvill...elsker dine nydelige bilder:)
    Ønsker deg fine sommerdager:))

    SvarSlett
  8. Hei! Dette innlegget er noen år siden ser jeg, men prøver lykken allikevel. Har noen av dere kjennskap til hvor denne rosen er å oppdrive? Den er aldeles nydelig, og jeg ønsker meg svært gjerne en til en ledig vegg hos meg. Eller kan jeg spørre om noen har en avlegger å avse? Tusen takk på forhånd for svar. Vennlig hilsen Ann Helen Hansen

    SvarSlett

Takk for din kommentar!